Hvilke gebyrer og afgifter er der og hvornår?

Enhver form for tilbud eller optjente point er baseret på billetprisen forud for gebyrer og afgifter. Nedenfor finder du en oversigt over de forskellige gebyrer, der opkræves:

 

Afgifter

Afgifter opkræves alt afhængigt af, om du er kørende eller gående. Afgifterne for børn er lig med 50 % af afgifterne for voksne.

 

Miljøafgifter

Som del af skibsfartsbranchens bestræbelser på at blive endnu grønnere og mere miljøvenlig blev en ny begrænsning på sulfatindholdet i brændstoffer introduceret i begyndelsen af 2020. Dette er en global bestemmelse fra International Maritime Organisation (IMO), som gælder for alle skibsfartsaktiviteter i hele verden. Målet med denne bestemmelse er at reducere sulfatudledningen markant og progressivt inden for alle områder af international skibsfart. En begrænsning på 0,5 % sulfat gav en kombination af større brændstofudgifter og/eller flådeinvesteringer for alle færgeselskaber, så de kunne skifte til brændstoffer med et lavt sulfatindhold eller en lignende løsning fra 1. januar 2020. Eftersom dette nye direktiv gav øgede driftsomkostninger, som Stena Line ikke har kontrol over, introducerede vi en miljøafgift for at dække ekstraudgifterne. Bemærk, at gebyrer kan ændres efter udviklingen i brændstofpriser, og at vi bestræber os på at formidle sådanne ændringer i så god tid som muligt.

 

Den Europæiske Union har indført sit emissionshandelssystem (ETS) til skibsfarten, hvilket betyder, at rederier skal købe kvoter for CO2-udledning og andre forurenende stoffer. Pengene fra kvoterne vil blive brugt til EU’s grønne fond. For rejser, der starter 1. januar 2024 og derefter, vil vi pålægge vores billetpriser et tillægsgebyr til dækning af ekstraudgiften fra EU. Dette har indvirkning på færgeruter mellem to EU-lande men også i nogen grad ruter mellem et EU-land og et ikke-EU-land. 

 

Læs mere om ETS her:
Introduktion til EU’s emissionshandelssystem (ETS) til skibsfartssektoren i 2024 – indvirkningen på Stena Line og Stena Lines kunder – StenaLine.com

 

Servicegebyr

Dette gebyr opkræves, hvis du reserverer enhver form for rejse via telefonen eller personligt på havnen. Vi opkræver ikke dette gebyr, når du reserverer på nettet. 

 

Ændringsgebyr

Dette gebyr opkræves, hvis du foretager en ændring i afrejsetidspunktet, -dagen eller -ruten for enhver overfart. Herudover opkræver vi eventuelle prisforskelle.

 

Ændringer uden ændringsgebyr

• Ændringer i passageroplysninger

• Ændringer i biloplysninger

• Tilføjelse af kahytter, måltider eller Stena Plus til en reservation

 

Offline ændringsgebyrer

Herudover opkræver vi et ændringsgebyr for enhver form for ændring, der foretages i en reservation via telefonen eller personligt på havnen, som kunne have været foretaget på hjemmesiden. 

 

Afbestillingsgebyr

Vi opkræver eventuelt et afbestillingsgebyr, men dette afhænger af din billettype

 

Hotelophold og indkvartering uden forplejning:

En reservation kan ændres uden gebyrer op til 7 dage efter den oprindelige reservationsdato og mindst 40 dage før afrejsen.